Surf dudes & surf bæ's

26 april 2016 - Bali, Indonesië

26/04/2016:
Kwart voor 6 ging de wekker, ik werd wakker en viel vervolgens weer in een diepe slaap. FUCK!!!!!! 5 voor 7 schrok ik wakker. En ehm... Om 7 uur werd ik opgehaald. Ik kon een rustige ochtend dus wel schudden. Ik sprong als een speer uit bed, ik was nu iniedergeval gelijk wakker en snel. Verslapen heeft dus toch zo zijn voordelen. Binnen 5 minuten was ik klaar, rende als een speer naar de receptie. Een lekker rustig ontbijtje kon ik dus wel schudden. "Miss Maria we will check your room, to make sure that you didn't forget anything" -   "well I got my passport and my wallet that is are the most important thing I need, it's fine!!! I am in a hurry!! Thank you so much for all the good service". Het is ondertussen officeel dat ik mijn Ipad kwijt ben, dus mijn porotomonee en m'n paspoort is het meest waardevolle wat ik nog met mij mee draag. Ik BAAL als een stekker dat m'n Ipad weg is, de optie om een goedkoop tabletje te kopen zit er niet in want alles staat op mn apple ID, mevrouwtje veel eisend heeft dus een hele dure nodig. Het kan volgens mij niet anders dan dat die in het Grand Whiz hotel is achtergebleven, daar heb ik hem 100 % voor de laatste keer gebruikt maar volgens het hotel is er niets gevonden. Dikke vette pech dus. Maar geen tijd om over te piekeren. "Thaaanks thank you so much" en ik holde naar buiten....

Eenmaal buiten was mijn MOJO pick up er nog niet. Die files hier ook altijd op Bali... Ik nam plaatst op een bankje voor het hotel en vulde mijn buikje met een flesje water, ontbijten zat er volopig nog even niet in. Dan maar surfen op water, haha snapje... Op water. Niet grappig. Ik wachte en wachte en wachte... 07:12 uur hi you! Mojo? Yes please! :)

We reden naar Canguu via een hele hoop smalle wegen. Na een klein uurtje rijden kwamen we aan bij het hotel, ik checkte in en meneer de chauffeur ging samen met de surfers mijn surfboard klaar maken. Ik deel mijn kamer met een ander meisje van MOJO, ik heb haar echter nog niet op de kamer gezien. Dus wie het is? Moet ik nog even achter komen. En ach 2 nachtjes, al is het 't meest vreselijke wijf op aarde, ik vermaak me hier denk ik wel in Canguu. Ik ben van plan om optimaal te genieten van mijn laatste paar uren, minuten en dagen. Er is namelijk niet meer veel tijd van mijn reis over...

Om 8 uur verzamelde we ons op 't rooftopdeck. Ik keek samen met 2 andere meisjes die vandaag begonnen naar een instructie video van MOJO, de video was opgenomen in Australië. De instructor met een heerlijk Australiës accentje legde ons de veiligheidsregels uit in de video. Die wist ik nog wel, van de andere keren surfen. De techniek was een ander verhaal, die word elke keer weer anders uitgelegt. Na de uitleg gingen we naar beneden, daar stonden onze surfinstructers  & andere mede surf dudes en chicks op ons te wachten. In totaal waren we met 8 surfers + 3 instructers en 1 camera man/chaufeur. Onze groep werd opgeplitst in de mensen die al een aantal dagen bij MOJO zitten en de mensen die vandaag begonnen + de mensen die nog niet zo goed zijn.

Wij gingen met ons groepje naar de kant van 't strand waar de golven ietsjes rustiger waren. Maar dat was niet voor lang. De golven waren ontzettend hoog en sterk. We hebben er een aantal gepakt. Of nouja... Gepakt... De golf pakte uiteindelijk meer mij dan ik hem. Ik heb een aantal keer met 1 been op mn surfboard gestaan, wat zo'n 1 sec duurde. Aangezien mn andere been half in de lucht hing viel ik al weer gauw genoeg in het water.

Je hebt al gauw je eigen mannetje die je helpt. Hij was heel lief voor me. "Maria, tomorrow we are going to Kuta. We will find some baby waves for you, sorry that it didn't worked out today." Aaaahhh hahahah zo schattig.  Morgen gaan we dus opzoek naar golven die zo hoog zijn totaan ongeveer je navel, dat zijn de golven die makkelijker zijn om mee te oefenen. Het zou toch leuk zijn als ik iets langer kan staan dan 1 seconde. Maar zelfs ondanks dat nog niet heel goed kunnen staan, wat is dit een waanzinge levenstijl zeg. Heerlijk! Je brengt je board naar 't water, surft, gaat terug, spoelt het zand van je af en neemt vervolgens plaatst in de achterklep van 't busje voor een sigaretje en een koude cola met 't uitzicht op goede surfers en mooie hoge golven. De surfboards liggen overal, iedereen loopt op blote voeten en heeft een mega big smile op z'n kop zitten.

Ik hoorde dat het sneeuwde in Nederland dus misschien is dat een teken. Don't go home yet. Het was de bedoeling om in de lente thuis te komen, mooie lente bloemen te bewonderen & lammetjes te zien rennen in de wei. Een groene wei, geen witte hei. Gadverredamme, helemaal geen zin in de kou.

Een echte Woudstra haalt zich altijd open en krijgt altijd blauwe plekken. Samen met mijn blauwe plekken en bloedende knie gingen we terug naar ons hotel. We hebben helaas niet lang kunnen surfen ivm de soort golven. Hopelijk is morgen een betere dag, met ander soort golven. Voor een ervaren surfer zou dit een top dag zijn geweest. De golven waren écht TOP. Eenmaal terug in het hotel ging ik even snel naar m'n kamer, ik heb nog steeds geen idee met wie ik m'n kamer deel. Maar ach, dat weet je in een hostel ook nooit.

Ik had extreme trek na het surfen, het vergt best wat energie en met alleen een waterbuik veranderde ik langzamerhand in een knorrend varkentje. Op nog geen 50 m afstand zit er een leuk restaurantje, ze hebben hier een MOJO menu. Voor 45 k heb je een maaltijd. Dat is omgerekend een krappe €3,00. Ik bestelde een burger een verse jus, hap slik weg. Trek gestilt. Nadat ik klaar was ging ik even bij andere mensen van de surf zitten die net aan kwamen. We kletsen wat en daarna ging ik weer mn eigen weg.

Ik was op een missie. Een aantal maanden terug zag ik op de instagram van iemand uit NL dat ze in een heel leuk koffie tentje was in Bali, met hele mooie koffies. En koffie gaat er bij mij altijd wel in. Ik heb het al eerder opgezocht toen ik in Kuta was maar zag toen dat het een 43 min rit in de taxi zou zijn, zo word de koffie wel erg duur. Ik had stille hoop dat het in de buurt van Canguu zou zijn. En JA! Ik zocht het opnieuw op: 22 min lopend. Niet ver dus! En gratis! JOEPIE. Met 't meest ouderwetse vervoersmiddel, mijn eigen benenwagen en google maps ging ik op pad. "Tooooeeeeettttt, tooooeeeeeettttt" hier in Bali kennen ze bijna nergens een stoep langs de weg. Handig & super safe maar niet heus. But no worries, ben heel en gelukkig aan gekomen bij The Hungry Bird. Mijn koffie was mooi, maar niet zo mooi als die op instagram. Morgen weer een dag, want ik heb zo'n vermoeden dat dit mijn nieuwe hangout word na 't surfen. De koffie smaakte heerlijk, wat een wonder is hier in Bali. 9/10 x krijg je een slappe hap capp, nu smaakte die toppie. Om af te koelen en lekker te kunnen blijven bloggen bestelde ik daarna nog een banensmoothie.

Nadat ik alles op at en voorlopig nog even niets te bloggen had, liep ik terug. Onderweg stopte er even een leuke jongen naast me, of ik een rit kon gebruiken, achter op z'n scooter dan hé. Nee dankjewel, ik loop liever. Ik liep lekker verder en genoot van Canguu. Het is een super leuk plaatsje. Er is niet echt 1 grote mainstreet. Alles ligt een beetje uit elkaar, maar alle restaurantjes & winkeltjes zijn erg leuk.

Nu ik de weg wist en niet meer zoekend op me heen hoefde te kijken was een ik stukje sneller in m'n hotel terug. Een kleine 15 minutjes. Ik dook gelijk in 't zwembad, mmmm verkoeling. En dan ook écht verkoeling. Dit was voor het eerst dat een zwembad ook echt daadwerkelijk een beetje koud was en dat vond ik helemaal niet erg. Ik kletste wat met een Duits meisje die ik vandaag tijdens de lunch had ontmoet, haar surfdagen zitten erop. Het is grappig om het verschil te horen tussen reizigers. De meeste willen nooit meer naar huis, maar zij wel, zij keek er enorm naar uit. Haha ik kan het me niet voorstellen. Ondanks dat Bali me een beter gevoel heeft gegeven over naar huis gaan wilt dit nog niet zeggen dat ik er ook echt 100 % zin in heb. Misschien 25 % wil nu naar huis. De andere 75 % wil het liefst nog even een paar maandjes werken bij Balsamic & Scotch en vervolgens nog andere dingen zien. En jaja.. Ik weet ook wel dat 't niet het einde is. Er kan nog meer komen, als ik maar blijf gaan. Eenmaal thuis zal het wel weer oké zijn, er staan leuke dingen op de planning en ik ga leuke mensen zien in de aankomende maanden. Dus ik mag niet zoveel klagen.

Nadat ik was afgekoelt in het zwembad & afscheid had genomen van het Duitse meisjes, ging ik terug naar m'n kamer. Ik weet nu welk meisje er bij me op de kamer slaapt. Ik herkende de kleren. Zij was er niet toen ik er was. Ik nam een douche en kleede me aan. Het was opnieuw tijd om er op uit te gaan. Ik heb de afgelopen dagen genoeg stil gezeten, wellicht ga ik morgen nog wel even bakken.... Nu kan 't nog. Maar het was nu toch al bijna half 6 dus bakken kon al niet meer. Ik liep richting het strand en bekeek een aantal leuke restaurantjes en kraampjes langs de weg. Ik kwam langs Old Man's een populaire bar hier in Canguu, het ziet er super gezellig uit maar ik sloeg 't even over. Ik liep verder, met geen bestemming. Al wist ik wel dat ik uiteindelijk ergens moest gaan avondeten. Er viel me iets op met mooie verlichte letters: Little Flinders. Ik nam plaats op een lekkere lounge bank en bekeek de menu kaart. Oeiiiii.... Beetje duur. Of nouja "duur" alles was zo rond de 80 k of duurder omgerekend is dat zo'n €5,38. Niet duur dus eigenlijk. Maar ik wou eigenlijk niet meer bij pinnen. Ik had nog 2 briefjes van 100 k maar daar ga ik het dus niet meer redden voor nog 2 dagen. Maar achya, nog 1 extra briefje pinnen van 100 k omgerekend €6,70 kan er ook nog wel vanaf. Ik vond een weekend special voor 55 k een smoked tomato soup with garlic bread. Sounds good to me! En het smaakt me ook heerlijk. Ik kan me niet meer heugen wanneer ik voor het laatst soep heb gegeten. Waarschijnlijk een keer tijdens de eastcoast van ozzy.

Het begint al aardig donker te worden, dus eigenlijk zou ik zo maar eens terug moeten lopen aangezien de straten niet goed verlicht zijn en ik lopend ben. Maar eigenlijk zit ik stiekem nog wel even lekker. Dus achja... Nog heel eventjes dan.

Het is ondertussen bijna 8 uur dus ik ga zo maar eens om de rekening vragen en dan loop ik daarna terug naar mijn hotel. Hopelijk kan ik vanavond wel vroeg in slaap komen want morgen beginnen we om 8 uur weer met surfen! YES! :)

1. Je auntie:
    26 april 2016
    Nichie. Omboeken dat ticket. Het komt hier met bakken ijskoud uit de lucht. Regen, hagel en sneeuw. Koud, storm. Zelfs zo erg dat ik heb aangeboden morgen, Koningsdag, te komen werken. De baas is er blij mee. In dit drama weer hoef ik niet de straat en de vrijmarkt op. Zo erg heb ik het nog weinig meegemaakt op deze feestdag.
    Dus, blijf nog even langer in het overheerlijke, stralende en warme Bali. Ga voor mijn part terug naar Australië.
    Voor het weer hoef je zeker niet thuis te komen.
    Gelukkig staat je een warm welkom van je moeder, Raf, Gea met haar mannen, je vader en Lee te wachten. En niet te vergeten een hete frikadel speciaal. Ik zal zorgen dat Gea 'm niet te snel koopt. Als je landt duurt het nog even voor door de douane bent en je je rugzak van de bagageband hebt geplukt.
    Maar het komt vast dik in orde.
    Lieverd, hou vol daar.
    Veel warmte en liefs uit een zeer triest Amsterdam
  2. Beppe en pake,:
    Lieve Marije,
    Allereerst, Martine moet niet zo zeuren over het weer.
    dat is namelijk puur Hollands, alleen een beetje laat. Wij zijn wel blij dat de bodem van je schatkist bijna in het zicht komt. Dat brengt je dan wat minder in de verleiding om langer weg te blijven. Overigens, de dartele lammetjes zijn er wel hoor. En verder komt natuurlijk alles goed als jij weer hier bent. Over 2 dagen ga jij weer onderweg, over drie dagen weer in Nl en over 5 dagen zien wij jou weer, hoera!!!
    Morgen nog een fijne surfdag gewenst. Ene dan je boeltje weer bij elkaar zoeken. Denk er om niets daar laren liggen, want het even ophalen veroorzaakt een faillissement. Dus slaap goed en begin fris en uitgerust aan de voorbereiding en de realiteit van de terugreis.
    Marije, doei, doei en take care.
  3. Mams:
    26 april 2016
    Zo te lezen heb je een lekker dagje gehad ,morgen nog 1 te gaan en dan nog nachtje slapen en op naar je vliegtuig.
    Hoop dat het morgen wat beter gaat met de wat kleinere golven.
    Je kunt altijd in Nederland nog eens lessen nemen en dan weer terug naar de grote golven daar.

Vandaag lekker druk dagje gehad op het werk leek wel de Decembermaand maar ach als we naar buiten kijken lijkt dat ook wel zo.
    Raf wou van de week de kerstboom al op zetten maar dat is toch echt te vroeg.
    Ik hoop maar op een mooie zomer dan.

Hé lieverd geniet nog even en tot snel,nog 3 dagen.
    xxxxxxx❤❤❤❤❤❤❤❤❤
  4. Marije:
    27 april 2016
    Surfen in NL gaat niet mama. Denk dat er niet eens de mogelijkheid is om surflessen te nemen haha! En stiekem surf ik liever in een bikini ipv in een wetsuit. Ik zal proberen het zonnetje mee terug te nemen naar NL.