First day at work

1 november 2015 - Melbourne, Australië

31 oktober:

Zo! Hallo daar. 2e dag in Melbourne. Er staat weinig op de planning vandaag. Opnieuw wat rond kijken naar appartementen, want nog niet helemaal soepel loopt helaas. Gewandeld met Jack (de hond) en Janny. Daarna zijn eef en ik koffie gaan drinken in Glen Waverly. De plaats in Melbourne waar Janny en Hans wonen. We hadden 't er samen over dat we erg benieuwd zijn of we ooit en snel aan veel uren werk zouden komen.  We zagen 't een beetje somber in. Totdat de ober onze koffie bracht.. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en wat we hier deden. Ik zei dat we opzoek waren naar werk. Hij ging na die informatie weer snel naar binnen. Whop weg was die, oké? Evelien zei toen tegen mij: hop loop maar weg en geef ons daarna maar gewoon een baan. Hij kwam terug met de manager!!!!! Hij vroeg onze naam en telefoonnummers en of we ons cv wouden komen inleveren deze week. JA GRAAG!!!
Eenmaal thuis heb ik snel mn cv in elkaar gegooit en een motivatie brief geschreven. Deze moet ik nog even ergens zien uit te printen.
Om 6 uur hadden we thuis diner, 3 gangen maar liefst! Gekke Janny! Janny en Hans zijn christelijk, we kwamen ook 2 andere jongens eten van de kerk. Een erg bijzondere ervaring. Ze zijn missonairs (geen idee hoe je het schrijft) de 1 kwam uit China en de ander uit Amerika. Ze blijven 2 jaar in Melbourne om hun verhaal te delen met de mensen hier. Mensen doen dit dus blijkbaar over de hele wereled! Dat ze worden uitgezonden naar een ander land om het verhaal over hun geloof te vertellen. Ze hebben hun verhaal na het super lekkere, goed verzorgde eten, ook aan ons mee gedeeld. Eef en ik vonden het een bijzonder verhaal maar we voelde ons daarna bijna een slecht mensen. We drinken, roken, zijn niet alleen maar vrienden met jongens voor ons huwelijk en ga zo nog maar even door. Maar goed! Ieder zo zn ding! Indrukwekkend vond ik het iniedergeval wel. Ook vasten de mensen van de kerk hier de eerste zondag van de maand. Dat wist ik ook niet. Zo leer je nog eens wat!
Tijdens het eten belde Linda ons op. Of we morgen een proefdag wouden draaien. ehm JA! Is goed.
Na het eten hebben eef en ik de afwas gedaan, heb ik mn cv afgemaakt. Ik heb Oude foto's terug gekeken van thuis en daarna zijn we lekker gaan slapen.
1 november:
Okay first work day as an aussie. Weird! Na een dikke maand vakantie te hebben gevierd was het weer tijd om aan de bak te gaan. Om half 11 haalde Linda ons op bij Janny en hebben we zwarte schoenen moeten aanschaffen. Lekker goedkope lelijke schoenen voor $8,40. Rond half 12 stonden we op de vloer.
De verdeling die ze maakte vond ik erg bijzonder. Eef heeft een horeca opleiding gedaan. Maar ze plaatste eef achter de bar en ik moest de bediening in. Mmmm oké, let's see what happends. Ik kreeg de tafelnummers en het menu uitgelegt. Leuk man! Super groot menu en in het engels.... Ik heb het maar mee genomen als huiswerk. Want jeetje! Best lastig als je hebt geleerd voor detailhandel en je engelse woordenschat alleen is gebasseerd op detailhandel. Het begon rond 12 uur lekker druk te worden en ik werd een klein beetje in 't diepen gegooit. Ik moest mensen ontvangen, begeleiden naar een tafel, bestellingen opnemen, invoeren voor de keuken, in en uit halen van de lunch. Alles wat er bij komt kijken deed ik, in mn eentje. Met maar een half oog op me gericht. Okay....
Eerste foutje heb ik al gemaakt tijdens de bestelling. Er zijn zo *piep*!!! Veel dingen met knoflook op de kaart. Ik had een knoflook pizza begrepen bleek dat ze wat anders bedoelde. Gelukkig waren het hele aardige dames aan de tafel en waren ze zelfs blij met mn fout, ze kregen namelijk een gratis knoflook pizza. Verder deed ik het goed zeiden ze.
Horeca ben ik gewend, de handelingen zijn normaal en gemakkelijk. Maar in het engels? En met een menu die ik nog niet weet? Dan word 't allemaal iets ingewikkelder. Bij eef ging alles wel goed, zei werkte 1 op 1 samen met iemand anders achter de bar. Ze heeft veel dingen leren te maken vandaag. Rond half 4 zat onze eerste Shift erop, om 4 uur haalde Linda ons op (ze was gaan rolskaten met dr kinderen. Nadat ze had meegedraaid met het drukste gedeelte. Daarna stond ik op de vloer met 2 andere) ze zetten ons af op de trein en nu zitten we in de bus terug naar Janny. De bus... Waar we een uur op hebben moeten wachten.
Vanavond belt Linda ons weer of ze morgen ook weer hulp nodig heeft. Ik ben blij met deze start maar blijf om me heen kijken. Hopelijk heb ik morgen ook wat tijd om mn cv uit te printen en deze in te leveren. We verdienen maar liefst rond de $20 per uur! Ik hoop zoveel mogelijk uur te kunnen werken, waar 't ook mag zijn. Lekker geld verdienen. En daarna weer terug naar de zon. Het is KOUD hier in Melbourne. Van 30 naar 20 graden is niet leuk.
Van Melbourne stad hebben we dus nog weinig gezien. Ik ben nog steeds benieuwd naar het brussende stad leven, de vele art en music etc. But we have some more time here. Dus ik krijg dat vast nog wel te zien! Cheers

1. Mams:
    1 november 2015
    Klikt toch allemaal positief.
    Zal inderdaad even wennen zijn om alles in het engels te moeten doen en weer te werken na zo'n heerlijke vakantie.
    Maar denk maar dat dit voor even is en dat weer lekker naar de zon.
    En zoveel geld per uur krijg je in Nederland niet.
    Hoop dat jullie daar gewoon kunnen blijven werken als jullie het leuk vinden.

En wat appartement betreft zou fijn zijn als dat lukt en als dat niet lukt wat dan kunnen jullie nog bij hun blijven dan,komt vast goed allemaal.
    Zo te lezen zijn het erg gast vriendelijke mensen.

Nauw lieve meid veel succes met alles en geeft niets hoor dat je vandaag even geen zin had om te praten gewoon aangeven.

Kus uit Brummen
  2. Papa:
    He meissie,
    Ja , ja ik lees al dat het inwerken bij de horeca het zelfde is als in Nederland .
    Lekker meteen in het diepe gegooid, maar ja met jou instelling en werktempo pak je het toch snel op.
    Hopelijk veel uren draaien want je salaris is erg keurig !! Dat krijg je in Nederland echt niet hoor in dat rare vak.
    Ik vandaag laatste dagje dan weekend.
    Voor tips en tricks voor het werk weet je me te vinden,en heb je gister via app alvast wat Horecabloed doorgestuurd haha.
    Je kunt het en ik ben super trots op je !
    Ps maar goed dat je zo vaak met mij en Lee in een kerk bent geweest, was je toch beetje op de hoogte ivm je missionaris ervaring.
    Liefs en knuffel, papa
  3. Zus:
    1 november 2015
    Gek he, foto's van thuis terug kijken. Je had de selfies met Levi al via de app laten zien. En je had gisteren al een live selfie van Levi ontvangen ;)

$20,- is een prima salaris. Dat verdien je in NL niet voor een 18 jarige. Nu hopen dat je lekker wat uren kan draaien. Ik hoop dat jullie snel een appartement kunnen vinden dat een beetje betaalbaar is. Als ik die prijzen zo van je hoor, schrikbarend!!

Dikke kus xxx love u
  4. Je auntie:
    Hé nichie,
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Ongelofelijk dat je al zo snel gewerkt hebt. En ook al zo goed. Maar 1 foutje. En die aardige aussies maken daar geen probleem van.
    Ben benieuwd of je bij Linda of de koffiebar een vast baantje kan krijgen. Dat is een geruststellend idee voor als je weer wilt gaan reizen. Weer extra geld achter de hand.
    Als je nu ook nog snel een appartement kan vinden ben je helemaal spekkoper.
    En niet alleen werken hoor, ik begreep dat Melbourne een prachtige stad is.
    Waren de australiers eigenlijk erg teleurgesteld dat ze de WK rugby niet van Nieuw Zeeland hebben gewonnen? Of merk je er niet zoveel van?
    Morgen zijn wij onze maandag vrij. Gaan met je paps en Lee over de hei huppelen.
    Succes met alles wat je doet. Groet aan je lieve gastouders en tot horens.
    Liefs van ons!