Oude patronen door breken.

20 januari 2016 - Melbourne, Australië

29 april, dat word de dag dat ik mijn angst onder ogen moet gaan zien. Dat is de dag, zoals hij nu gepland staat, dat ik weer in Amsterdam land. Ik heb erg lang getwijfelt of ik nog langer wou weg blijven. En de reden van mijn twijfel is deel de angst om weer thuis te komen. Ik wil niet meer teug vallen in de zelfde oude patronen.

Voordat ik weg ging deed ik veel dingen met de reden "ach boeie, ik ga toch weg" achteraf gezien best dom en geen goede reden. Maar ach, gebeurt is gebeurt. Kan ik alleen maar van leren. Ook heb ik ruzies moeten goed maken met mensen op wie ik liever wat langer boos was gebleven. Maar kilometers bij elkaar vandaan en dan ruzie... Tsja heeft weinig het heeft weinig zin.

In de afgelopen 4 maanden tijd heb ik veel dingen over mezelf geleerd. Hier ben ik erg dankbaar voor maar ik ben heel bang dat ik deze wijze lessen vergeet als ik weer terug ben in NL omdat het dan waarschijnlijk heel easy is om door te gaan waar ik gebleven was. Ik ben heel erg nieuwschierig en ook een beetje angstig over het contact tussen mijn vrienden en mij. Zij hebben 8 maand lang een leven gehad zonder mij, hun leven ging gewoon verder alleen maakte ik er nog maar weinig deel van uit. En over een paar maanden wandel ik dat leven van hun opnieuw weer in. Dat leven, wat opnieuw ook weer mijn leven moet worden.

Door mijn angst ben ik opzoek naar nieuwe uitdagingen en leuke dingen in NL. Dingen om naar uit te kijken. Dit doe ik om meer zin te krijgen in het thuis komen. Gisteren heb ik me voor studies in Amsterdam ingeschreven. We zullen eens zien of ze me daar willen hebben. Soms dwalen mn gedachten wel eens af naar de eerste stappen op schiphol of het moment dat ik bij Luc voor de deur sta voor een gek avondje met mn vrienden. Of de eerste avond dat ik weer samen met Kier, Keel en Eef zal zijn, na al die maanden zullen we weer compleet zijn. Samen eten met mama en Raf, koffie daten met papa, achter Levi aan rennen, leuke dingen doen met mn zus. Het voelt allemaal nog zo ver weg en ik weet niet hoe ik me er bij hoor te voelen. De ene dag kan ik niet wachten om thuis te zijn en de andere dag ben ik bang dat ik mijn wijze lessen zal gaan vergeten. En dat wil ik niet. Het word eens tijd dat ik naar mezelf ga luisteren en verstandig ga doen.

Dusja.. Op de vraag: weet je zeker dat je de 29ste thuis komt? Nee. Ik weet het pas zeker als ik in met beide beentjes op Nederlandse grond sta. En misschien zelfs dan weet ik nog niet wat te doen. Ik ben blij dat ik dit heb mogen en kunnen doen. en angst kan iets goeds zijn, het is een uitdaging.

1. Rynate:
    Goedemorgen marije,
    Hier is het ochtend en ik heb net je blog gelezen. Wat heb je die mooi geschreven! Ik denk dat je als je terug bent in Nederland zeker zal moeten wennen maar dat je vrienden en familie er voor je zijn.. ook al ben je even uit hun dagelijkse leven geweest. Je hebt een hoop geleerd mee gemaakt en beleefd op je reis en je zelf ook meer leren kennen..
    En dat zal je niet vergeten als je in Nederland bent.

Wat goed dat je je hebt ingeschreven voor opleidingen. Ik ben heel benieuwd waar je voor hebt gekozen? Dat wist je niet toen je vertrok.
    En lieve marije het belangrijkste is om naar je hart te luisteren en te volgen. Daar kom je heel ver mee. .

Geniet nog even van het werken.. Zometeen ga je weer verder reizen..
    Dikke kus vanuit ermelo...
  2. Zus:
    20 januari 2016
    Mooi geschreven zusje! En bang dat je de wijze lessen en nieuwe denkwijze kwijt raakt hoeft niet. Elke stap en elk moment, waar dan ook, in je leven blijft je bij staan en daar groei je van. Een nieuwe opleiding zal straks ook nieuwe dingen mee brengen, andere denkwijze over het leven etc.
    Daarnaast ben je nu op een punt in je leven waarbij je anders gaat denken en jezelf meer tegen komt. Deze momenten zullen nog veel vaker voorkomen.

Geniet! En als je terug komt dan zal ik daar staan, met een frikadel speciaal ;)

Love u!
  3. Mams:
    20 januari 2016
    Ook ik denk dat alles best goed komt hoor als je weer terug bent en natuurlijk heeft het leven voor je vrienden niet stil gestaan ook kun zijn verder gegaan met leven .
    Andere scholen, nieuwe vrienden ,andere stad.
    Maar ook al was jij niet weg gegaan dan was het ook anders geworden .
    Ik denk dat jullie echt nog wel eens een avondje bij elkaar zullen zitten maar misschien iets minder dan anders weet ook niet hoe hun contact nu is want zie ze ook niet.

Hier thuis is niets veranderd hoor dus maak je niet te druk ,je bent nog dik 3 maanden weg dus geniet en wat er straks thuis is laat het even los komt tijd komt raad.

Goed van je dat je al om je heen kijkt voor een opleiding.
    Ben er van overtuigd dat je ook hier uit komt.

Hier verder niet echt iets te melden,ik ga zo gtst kijken en Raf is nog even aan het werk.
    Op het werk bij ons rustig maar kom de dagen wel door .
    Zondag gaan we even naar Kromhout,speelt een bandje dus even gezellig.
    Was het trouwens nog gelukt met mailen met Pake ?

Nauw lieverd niet teveel piekeren nergens voor nodig.
    Ik heb vrij gevraagd voor als je thuis komt nu hopen dat het lukt.

Mams xxxxxxxxxxx
  4. Beppe en pake,:
    21 januari 2016
    Lieve Marije,
    Nog even een reactie van ons beiden. Wat een diepgaand en filosofisch verhaal. heb je ons gestuurd. Maak je niet te sappel meisje, alles komt vast weer op z'n pootjes terecht. Als je even in de knoop met jezelf raakt kom je maar even bij je oude wijze pake langs voor raad. Het is voor nu al getuigen van beentjes op de vloer, dat je je al hebt ingeschreven voor een studie in Amsterdam. We zijn benieuwd voor welke studie je je hebt ingeschreven. Je mailtje hebben wij in goede orde ontvangen. Wij waren er erg blij mee. Is toch wat persoonlijker. 29 januari vertrek je naar Nieuw Zeeland. We hopen dat je daar ook een mooie tijd zult hebben met weer andere ervaringen.
    Stuur ons nog maar eens een mailtje . Wij kijken daar weer erg naar uit.
    Met ons gaat het verder nog hetzelfde als in onze vorige reactie. Dus goed.
    Vanavond moeten we even door de kou om bij kennissen te klaverjassen. Scherpt de geest weer een beetje op.
    Marije, ik ga weer eindigen met je goede dagen te wensen bij je werk en hopelijk tot gauw weer een nieuwe blog of mail.
    Doei met een stevige knuffel van ons beiden.xxxxxx